Eiffel Tower

מגדל אייפל במהלך היום

חקירה שובת לב של פיתוי היום של מגדל אייפל, תוך התעמקות בהיסטוריה שלו, בארכיטקטורה ובשפע הפעילויות והמראות שמושכים מיליוני מבקרים מדי שנה.

הקדמה איקונית

מגדל אייפל הוא אולי אחד המבנים המוכרים ביותר בעולם, ולא קשה להבין מדוע. בגובה 324 מטר, המגדל הוא סמל מתמשך של פריז ושל צרפת עצמה. מגדל אייפל, שנבנה בשנת 1889 לרגל היריד העולמי, היה פלא ארכיטקטוני של זמנו והוא ממשיך למשוך מיליוני מבקרים מדי שנה. העיצוב האייקוני שלו הפך אותו לאייקון תרבותי ולמאפיין מרכזי של קו הרקיע של פריז. אם אי פעם ביקרתם בפריז, רוב הסיכויים שראיתם את מגדל אייפל, ואם לא, סביר להניח שהוא ברשימת הדליים שלכם. בפוסט זה, נחקור את ההיסטוריה של המגדל, ההנדסה, היוזמות הסביבתיות, המשמעות התרבותית ועוד. הצטרפו אלינו למסע לגלות את מגדל אייפל במהלך היום!

מגדל אייפל על רקע שמיים כחולים צלולים, המציג את העיצוב המורכב שלו
מגדל אייפל על רקע שמיים כחולים צלולים, המציג את העיצוב המורכב שלו

מדוע נבנה מגדל אייפל?

מגדל אייפל נבנה כדי להיות מרכז התערוכה העולמית של 1889, שנערך בפריז לרגל חגיגות 100 שנה למהפכה הצרפתית. היריד היה אירוע מרכזי, שמשך אליו מיליוני אנשים מכל רחבי העולם. הרעיון למגדל הגיע משני מהנדסים, מוריס קוכלין ואמיל נוגייה, שעבדו בחברת ההנדסה הצרפתית Compagnie des Etablissements Eiffel. הם הציעו עיצוב שיהיה גם פונקציונלי וגם אלגנטי, עם מבנה סריג ייחודי שלא רק ייראה מרשים אלא גם יוכל לעמוד ברוחות העזות הנפוצות בפריז. המגדל נקרא על שמו של גוסטב אייפל, מייסד החברה והאיש שאחראי לפיקוח על בנייתו.

בניית המגדל החלה בשנת 1887 ולקחה קצת יותר משנתיים להשלים. זו הייתה משימה ענקית, שכללה אלפי עובדים ומיליוני חלקי מתכת. באותה תקופה, המגדל היה המבנה הגבוה ביותר מעשה ידי אדם בעולם, והוא נשאר כך עד להשלמת בניין קרייזלר בניו יורק בשנת 1930. למרות התנגדות ראשונית של מבקרים שחשבו שהמגדל הוא מפלצת שתהיה הרס את קו הרקיע של פריז, הוא הפך במהרה לסמל אהוב של העיר ושל צרפת עצמה. כיום, היא אחת מאתרי התיירות המתויירים ביותר בעולם, כשמיליוני אנשים מגיעים לראות אותה מדי שנה.

פלא של הנדסה: איך זה עומד?

מגדל אייפל הוא לא רק סמל יפהפה של פריז, הוא גם פלא של הנדסה. בגובה של 324 מטר (1,063 רגל), זה היה המבנה הגבוה בעולם כאשר הושלם בשנת 1889. מבנה הסריג הייחודי של המגדל תוכנן להיות פונקציונלי וגם אסתטי. עיצוב הסריג איפשר מבנה קל ופתוח יותר, תוך שהוא עדיין חזק מספיק כדי לעמוד ברוחות העזות הנפוצות בפריז.

היסוד של המגדל מורכב מארבעה עמודים מסיביים, שכל אחד מהם בקוטר 25 מטר (82 רגל). עמודים אלה הוטבעו באדמה לעומק של 15 מטרים (49 רגל) ולאחר מכן מולאו בבטון. המשקל האדיר של המגדל, בשילוב עם עומק היסוד, מסייעים לשמור אותו יציב וזקוף.

המגדל מורכב מארבעה חלקים עיקריים, שכל אחד מהם קטן במעט מזה שמתחתיו. החלק הראשון הוא הגדול ביותר, והוא מכיל את שתי המסעדות של המגדל. בחלק השני יש פלטפורמת תצפית, בעוד שבחלק השלישי פלטפורמת תצפית קטנה יותר ומוזיאון. החלק הרביעי והאחרון הוא הקטן ביותר, והוא מכיל את אנטנות הרדיו והטלוויזיה של המגדל.

למרות גודלו וגובהו המרשימים, המגדל קל משקל באופן מפתיע. הוא שוקל קצת יותר מ-10,000 טון, בין היתר הודות לעיצוב הסריג שלו. 18,000 חלקי המתכת של המגדל תוכננו כך שישתלבו זה בזה בצורה מושלמת, ללא צורך בריתוך או חיבורי הברגה. במקום זה חוברו החלקים באמצעות מערכת מסמרות ייחודית, שאפשרה גמישות וחוזק.

תקריב של מבנה סריג הברזל של המגדל, תוך שימת דגש על הדיוק והפירוט
תקריב של מבנה סריג הברזל של המגדל, תוך שימת דגש על הדיוק והפירוט

איך הנוף מלמעלה?

הנוף ממרומי מגדל אייפל פשוט עוצר נשימה. מבקרים יכולים לראות קילומטרים לכל כיוון, ולהתבונן במראות המדהימים של פריז ומחוצה לה. מלמעלה, המגדל מציע נוף פנורמי של ציוני הדרך המפורסמים ביותר של העיר, כולל שער הניצחון, מוזיאון הלובר ונהר הסיין.

ככל שמבקרים עושים את דרכם במעלה המגדל, הנוף הופך ליותר ויותר מרשים. מהמפלס הראשון, המבקרים יכולים לראות את גגות פריז משתרעים לכל הכיוונים. המפלס השני מציע נוף טוב עוד יותר, כאשר ציוני הדרך המפורסמים של העיר נראים למרחוק. לבסוף, מהמפלס העליון, המבקרים יכולים לראות את כל העיר פריז פרושה לפניהם.

אחת התקופות הטובות ביותר לבקר במגדל אייפל היא בשקיעה, כשהעיר שטופת בזוהר זהוב. כשהשמש שוקעת מעל פריז, האורות של המגדל נדלקים, ויוצרים אווירה קסומה שהיא באמת בלתי נשכחת. המבקרים יכולים לצפות איך העיר נדלקת לאט, כשהאורות המנצנצים של מגדל אייפל מובילים את הדרך.

זמן נהדר נוסף לבקר במגדל הוא בלילה, כשהעיר בשיא הרומנטיקה. האורות של המגדל יוצרים תצוגה מדהימה שניתן לראות מקילומטרים. המבקרים יכולים להתרשם מהיופי של העיר בלילה, עם האורות הנוצצים והאווירה המקסימה שלה.

האם ידעת? עובדות מהנות על מגדל אייפל

1. מגדל אייפל נועד במקור להיות מבנה זמני ליריד העולמי של 1889, אבל הוא היה כל כך פופולרי עד שהוא נשאר עומד.

2. גוסטב אייפל, מעצב המגדל, תכנן גם את המבנה הפנימי של פסל החירות.

3. במהלך מלחמת העולם השנייה, ההתנגדות הצרפתית חתכה את כבלי המעלית כדי למנוע מהכובשים הנאצים להשתמש במגדל לצורך מעקב.

4. המגדל היה המבנה מעשה ידי אדם הגבוה בעולם כאשר הושלם בשנת 1889, והוא החזיק בתואר זה במשך 41 שנים עד שבניין קרייזלר בניו יורק נבנה בשנת 1930.

5. המגדל נצבע כל שבע שנים, דרוש 60 טון צבע בכל פעם. המגדל נצבע 18 פעמים מאז בנייתו, והצבע הנוכחי הוא גוון חום שנבחר להתאים לקו הרקיע הפריזאי שמסביב.

6. מגדל אייפל היה האתר של כמה פעלולים ואירועים בעלי פרופיל גבוה, כולל הליכה על חבל דק של פיליפ פטיט ב-1974 וקפיצת בסיס של שני צרפתים ב-2010.

7. למגדל שלושה מפלסים הפתוחים לקהל הרחב. אל שני המפלסים הראשונים ניתן להגיע באמצעות מדרגות או מעלית, ואילו למפלס השלישי ניתן להגיע רק באמצעות מעלית.

8. במגדל שש מסעדות, כולל מסעדה עם כוכבי מישלן במפלס השני בשם Le Jules Verne.

9. המעליות של המגדל נוסעות בסך הכל 103,000 ק"מ בשנה, השווה לשתי נסיעות וחצי מסביב לכדור הארץ.

אינפוגרפיקה המדגישה עובדות ודמויות מעניינות על מגדל אייפל
אינפוגרפיקה המדגישה עובדות ודמויות מעניינות על מגדל אייפל

ענק ירוק: היוזמות הסביבתיות של המגדל

מגדל אייפל הוא אולי נקודת ציון היסטורית, אבל הוא לא תקוע בעבר כשזה מגיע ליוזמות סביבתיות. המגדל עשה מספר מאמצים להפחית את טביעת הרגל הפחמנית שלו ולקדם קיימות. אחת מהיוזמות הללו היא התקנת שתי טורבינות רוח במפלס השני של המגדל בשנת 2015. טורבינות אלו מייצרות מספיק חשמל כדי להפעיל את הקומה הראשונה של המגדל, שבה נמצא מרכז מבקרים וחנות מזכרות.

בנוסף לטורבינות רוח, יש במגדל אייפל גם מערכת לאיסוף מי גשמים שאוספת מי גשמים מגג המגדל ומשתמשת בהם להשקות את גני המגדל. מערכת זו חוסכת כ-150,000 ליטר מים בשנה.

המגדל משתמש גם בתאורת LED חסכונית באנרגיה שצורכת 40% פחות אנרגיה מאשר תאורה מסורתית. אורות אלו נשלטים על ידי מערכת ממוחשבת המתאימה את התאורה בהתאם לשעות היום ולעונה.

מגדל אייפל גם מעודד מבקרים להפחית את טביעת הרגל הפחמנית שלהם על ידי שימוש בתחבורה ציבורית כדי להגיע למגדל. המגדל נגיש בקלות באמצעות מטרו, אוטובוס ואופניים, וישנן מספר תחנות שיתוף אופניים הממוקמות ליד המגדל.

לבסוף, המגדל מחויב לצמצם את הפסולת על ידי מיחזור ככל האפשר. מסעדות המגדל משתמשות באריזות מתכלות או ניתנות לקומפוסטציה, וברחבי המגדל יש פחי מיחזור.

מטבח עם נוף: סעודה במגדל אייפל

סעודה במגדל אייפל היא חוויה בלתי נשכחת, המשלבת את הריגוש שבעלייה באחד מציוני הדרך האייקוניים בעולם עם העונג ליהנות מארוחה טעימה.

המגדל כולל שתי מסעדות: Le Jules Verne, הממוקמת במפלס השני של המגדל, ו-58 Tour Eiffel, הממוקמת במפלס הראשון.

Le Jules Verne היא מסעדת גורמה המנוהלת על ידי אלן דוקאס, אחד השפים הנודעים בעולם. המסעדה מציעה חווית אוכל ייחודית, עם נוף פנורמי של פריז ותפריט המתמקד במטבח הצרפתי העכשווי. המסעדה זכתה בשני כוכבי מישלן, מה שהופך אותה לאחד מיעדי האוכל היוקרתיים ביותר בפריז.

58 Tour Eiffel, לעומת זאת, היא מסעדה נינוחה יותר שעדיין מציעה מטבח יוצא דופן ונופים מדהימים. שמה של המסעדה בא ממיקומה במפלס הראשון של המגדל, 58 מטר מעל פני הקרקע. התפריט כולל מנות צרפתיות קלאסיות עם טוויסט מודרני, והמסעדה מציעה גם מגוון קוקטיילים ויין.

שתי המסעדות מציעות מגוון אפשרויות לסעודה, מארוחות ערב אינטימיות לשניים ועד לחגיגות קבוצתיות. המבקרים יכולים גם לבחור מתוך מגוון חבילות הכוללות גישה לאטרקציות הנוספות של המגדל, כמו סיור מודרך או טיול לראש המגדל.

אחד משיאי האוכל במגדל אייפל הוא הנוף. משתי המסעדות, המבקרים יכולים ליהנות מנופים עוצרי נשימה של פריז, כולל ציוני דרך כמו שער הניצחון, נוטרדאם והלובר. הנוף מהמם במיוחד בלילה, כשהמגדל מואר והעיר נוצצת למטה.

הסעודות במגדל אייפל עוסקות לא רק באוכל ובנוף. זוהי גם הזדמנות לחוות את ההיסטוריה והתרבות של המגדל. המגדל היה סמל של צרפת מאז שנבנה ב-1889, וסעודה באחת המסעדות שלו היא הזדמנות להיות חלק מהמורשת הזו.

זוג נהנה מארוחה רומנטית במסעדת המגדל, הצופה אל עיר האור
זוג נהנה מארוחה רומנטית במסעדת המגדל, הצופה אל עיר האור

כיצד השפיע מגדל אייפל על האמנות והתרבות?

למגדל אייפל הייתה השפעה עמוקה על האמנות והתרבות מאז בנייתו לפני יותר ממאה שנה. הוא הפך במהרה לסמל של פריז וצרפת, והעניק השראה לאמנים וסופרים מרחבי העולם. המגדל הוצג באינספור יצירות אמנות, ספרות, מוזיקה וקולנוע, מה שמבסס את מקומו בתרבות הפופולרית.

בעולם האמנות, המגדל היה נושא פופולרי בקרב ציירים, צלמים ופסלים. אמנים ידועים כמו מארק שאגאל, אנרי קרטייה-ברסון ורוברט דויסנו כבשו כולם את המגדל בעבודתם. צורתו הייחודית של המגדל ומבנה הסריג המורכב הפכו אותו לנושא משכנע במיוחד עבור אמנים המעוניינים לחקור צורה וחלל.

המגדל היה גם הרקע לאינספור סרטים ותוכניות טלוויזיה. הוא הוצג בכל דבר, מסרטים צרפתיים קלאסיים כמו "לה באלון רוז'" ועד לשובר קופות הוליווד כמו "משימה בלתי אפשרית – נשורת". הפאר והמעמדו האיקוני של המגדל הופכים אותו לסמל ויזואלי רב עוצמה, המסוגל להעביר מגוון של רגשות ורעיונות.

בספרות, המגדל הוצג ביצירות של כמה מהסופרים המפורסמים בעולם. גוסטב אייפל עצמו כתב על המגדל בזיכרונותיו, ותיאר את האתגרים והניצחונות של בנייתו. סופרים אחרים, כמו ארנסט המינגווי והנרי מילר, השתמשו במגדל כסמל לעיר פריז ולמורשת התרבותית הייחודית שלה.

"גברת הברזל": סמל לגאווה וחוסן צרפתי

מגדל אייפל, המכונה בחיבה "גברת הברזל", היה סמל לגאווה וחוסן צרפתי מאז בנייתו בשנת 1889. הוא נבנה כדי להנציח את יום השנה ה-100 למהפכה הצרפתית וכדי להציג את יכולת ההנדסה הצרפתית לעולם. באותה תקופה, זה היה המבנה הגבוה ביותר בעולם ומהווה עדות לכוחה וכושר ההמצאה של האומה הצרפתית.

במהלך השנים, המגדל הגיע לייצג הרבה יותר מסתם פלא הנדסי. זה הפך לסמל לרוח המתמשכת של העם הצרפתי, תזכורת לחוסן ולנחישות שלו מול מצוקה. המגדל עמד בשתי מלחמות עולם, כיבוש, ואתגרים רבים אחרים, תמיד ניצב גבוה כמגדלור של תקווה וכוח.

תפקידו של המגדל כסמל לגאווה וחוסן צרפתי הוטבע במהלך מלחמת העולם השנייה, כאשר ההתנגדות הצרפתית השתמשה בצורתה הייחודית כקוד סודי כדי לתקשר עם כוחות בעלות הברית. על ידי הבהוב הצללית המוארת של המגדל בקוד מורס, הם הצליחו לאותת הודעות חשובות ולתאם פעולות חשאיות.

כיום, מגדל אייפל נותר סמל רב עוצמה לזהות ולתרבות הצרפתית. זוהי האנדרטה בתשלום המתויירת ביותר בעולם, ומושכת אליה מיליוני מבקרים מרחבי העולם מדי שנה. הוא הוצג באינספור יצירות אמנות, ספרות וקולנוע, והפך לחלק בלתי נפרד מהמרקם התרבותי של צרפת.

מגדל אייפל מואר בצבעי דגל צרפת במהלך חגיגה לאומית
מגדל אייפל מואר בצבעי דגל צרפת במהלך חגיגה לאומית

לסיכום: המורשת המתמשכת של מגדל אייפל

לסיכום, מגדל אייפל הוא הרבה יותר מסתם אטרקציה תיירותית או פלא הנדסי. זהו סמל לגאווה, חוסן ויצירתיות צרפתית, ומהווה עדות לרוח המתמשכת של המין האנושי. אפילו יותר ממאה שנה לאחר בנייתו, המגדל ממשיך לרתק ולעורר השראה בקרב אנשים מרחבי העולם, ומושך אליו מיליוני מבקרים מדי שנה.

מורשת המגדל משתרעת הרבה מעבר למבנה הפיזי שלו. זה הפך לאייקון של מודרניות וקידמה, המציג את הכוח של כושר ההמצאה והיצירתיות האנושיים. היא שימשה השראה לאינספור יצירות אמנות, ספרות וקולנוע, ובאה לייצג את עצם המהות של האומה הצרפתית.

אבל אולי המורשת המתמשכת ביותר של מגדל אייפל היא תחושת התקווה והאופטימיות שהוא מעורר. כסמל לחוסן והתמדה, הוא מזכיר לנו שגם בזמנים האפלים ביותר, תמיד יש אור שיכול להוביל אותנו קדימה.

מגדל אייפל במהלך היום:

פעילות עלות משך עלות ב₪
סיור במגדל אייפל €15.00 1 שעה ₪81.75
סיור הארה במגדל אייפל €20.00 1.5 שעות ₪108.70
סיור פסגת מגדל אייפל €25.00 2 שעות ₪135.62
שייט ארוחת ערב במגדל אייפל €65.00 3 שעות ₪362.20

לפאר היום של מגדל אייפל אין כמותו ביכולתו לעורר תחושת פליאה, מה שהופך אותו ליעד חובה לביקור עבור תיירים ומקומיים כאחד.

רוצה לחזור למשהו ספציפי?

חוויה בדיסני מתחילה כאן

מחכים לך בפייסבוק!

דילוג לתוכן